اقتصاد 90

اقتصاد 90

سرای اقتصادی دانشجو دانشگاه سمنان

 

آشفتگی اوضاع اقتصادی این روزهای کشورمان و به طور خاص وضعیت نابسامان ارز و سکه، یا راحت تر بگویم سوءمدیریتهای رئوس امور، موجب انتشار روز افزون مطالبی است که مطلع، مقدمه، تیتر یا ترجیع بند همه اشان نقل قولی از امام خمینی (ره) است : "اقتصاد مال خر است" یا "اقتصاد برای خر است".
عمده این نوشته ها، ساختار نسبتا یکسانی دارد. در بیشتر این شطحیات، نویسنده ادعا می کند که حضرت امام اطلاع کمی از اقتصاد و سایر دانشهای نوین داشته است و تبلور این بی اطلاعی را می توان در همین جمله "اقتصاد برای خر است" دید! بعد هم با کمی آسمان و ریسمان بافی قلم مقصود را به اینجا هدایت می کنند که: وضعیت این روزهای کشور، نتیجه طبیعی این دیدگاه است که اقتصاد برای خر است".
حضرات روشنفکر خارج نشین نیز سنگ تمام گذاشته اند و از ساخت تیترهای داغ (شما بخوانید خنک و بیمزه) کم نگذاشته اند:
- خمینی: اقتصاد مال خر است، اقتصاد می خواهیم چه کنیم؟ (سایت بالاترین)
- بالاخره اقتصاد توحیدی است یا مال خر است؟ (ناصر مستشار- روشنفکر برلین نشین)
- اقتصاد خرکی
- "اقتصاد مال خر است. مردم ما برای اسلام انقلاب کرده اند نه خربزه"
- "اقتصاد مال خر است و در اسلام اقتصاد یعنی خربزه"
- "اقتصاد برای خر است، ما دانشگاه میخواهیم چه کنیم؟"
.................

خیلی ها برای این جمله امام منبع هم ذکر کرده اند: "سخنان امام در دیدار با کارکنان رادیو و تلویزیون- 17 شهریور 58 " بعضی ها هم تاریخ را میلادی کرده اند که دیگر مو لای درزش نرود : "24 اوت 1979"
خلاصه که این جمله و منبعش اینقدر در این سالهای بعد از 1384 و به خصوص در این 3-4 ماه اخیر تکرار شده است که خیلی ها مطمئن شده اند که این جمله از مرحوم امام (ره) است.
ناگفته نماند که بسیاری از اهالی فضای مجازی هم باور این جمله برایشان سخت بوده است و موتور جستجویی مثل Google، مملو از جستجوی چنین عباراتی است: "منبع اقتصاد مال خر است"، "امام واقعا اقتصاد خر" ، "صحیفه نور اقتصاد مال خر است"، "دانلود سخنرانی امام اقتصاد خر" و ...

آیا به راستی امام گفته است اقتصاد مال خر است؟!
نه! به همین سادگی!
این هم یکی دیگر از دروغهایی است که به انقلاب و ایشان نسبت داده اند و در واقع یکی از بزرگترین و وقیح ترین دروغها. که در سایه فورواردهای بی حساب و کتاب ما  اهالی فضای محازی و خواب زمستانی رسانه های رسمی کشور (مثل صدا و سیما و دستگاه هایی مثل وزارت ارشاد و سازمان تبلیعات و ...) روز به روز گسترده تر می شود.
اصل ماجرا
اصل ماجرا بر می گردد به همان دیدار حضرت امام با کارکنان پخش رادیو در 17 شهریور 58. (صحیفه نور- جلد نهم-صفحه -450-449)
امام در این سخنرانی به بررسی هدف اصلی انقلاب و دلیل مردم برای خونفشانی و تحمل داغ جوانان وطن و ... می نمایند و می گویند:

هیچ من نمی توانم تصور کنم و هیچ عاقلی نمی‌تواند تصور کند که بگویند ما خونهایمان را دادیم که خربزه ارزان بشود! ما جوانهایمان را دادیم که خانه ارزان بشود. هیچ عاقلی جوانش را نمی‌دهد که خانه ارزان گیرش بیاید. مردم همه چیزشان را برای جوانهاشان می‌خواهند ... آدم، اقتصاد را برای خودش می‌خواهد؛ خودش را به کشتن بدهد که اقتصادش درست بشود؟! این معقول نیست. یا جوانهایشان را به کشتن بدهند که نان ارزان گیرش بیاید؟! این یک چیز معقولی نیست. ...آنهایی که دم از اقتصاد می‌زنند و زیربنای همه چیز را اقتصاد می‌دانند از باب اینکه انسان را نمی‌دانند یعنی چه، خیال می‌کنند که انسان هم یک حیوانی است که همان خورد و خوراک است! منتها خورد و خوراک این حیوان با حیوانات دیگر یک فرقی دارد. این چلوکباب می‌خورد؛ او کاه می‌خورد؛ اما هر دو حیوانند. اینهایی که زیربنای همه چیز را اقتصاد می‌دانند اینها انسان را حیوان می‌دانند. حیوان هم همه چیزش فدای اقتصادش است. زیربنای همه چیزش [است‌] الاغ هم زیربنای همه چیزش اقتصادش است. اینها انسان را نشناختند اصلاً که چه هست.

دیدید؟ خودتان قضاوت کنید که آیا از این جملات در می آید که : "اقتصاد برای خر است؟"‌. بهتر از من می دانید که وقتی جمله ای را درون گیومه می گذاریم یعنی عینا نقل قول از گوینده است. این را احتمالا همه نویسنده های محترم و غیرمحترمی که این کار را کرده اند می دانسته اند، اما احتمالا حساب باز کرده اند روی تنبلی ما و نقل شنیده هایمان بدون اطمینان از اعتبارش و ...
امام در این جمله فقط توضیح داده اند که بر خلاف نظر مارکسیستها، اقتصاد زیر بنای همه چیز نیست و مردم برای رسیدن به رفاه اقتصادی انقلاب نکرده اند.
این حرف را سعدی هم زده است، آنجا که گفته: "خور و خواب و خشم و شهوت شغب است و جهل و ظلمت، حیوان خبر ندارد ز جهان آدمیت"
سعدی هم همین را می گوید. درست است که تیتر بزنیم: "سعدی: خواب برای خر است! "
کاش قبل از نقل جملاتی که می شنویم، کمی از صحتش مطمئن شویم و هر چرندی را باور نکنیم.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نویسنده: مهدی سروی ׀ تاریخ: شنبه 21 ارديبهشت 1398برچسب:امام خمینی واقتصاد,انتخابات سال92 از دیدگاه امام ورهبری,اقتصاد سال92, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , eghtesad90.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com